De zes-meter (50 Mhz) antenne showroom


De bedoeling hiervan is om zoveel mogelijk leuke en simpele zelfbouw antenne's voor de 50 Mhz amateurband te verzamelen en deze hier te tonen.

 

1. De "klapstoel" antenne !

        By DL9AA        

band coverage                   50-54 Mhz

Bandwidth VSWR 1.3:1        100 Khz

Gain                                          4 dBv

Power handling                    1500 Watts

Typical VSWR                    1.3:1

Windload                                17 Square feet

Wind survival                        100 MPH

Weight                                     4 Pounds

Voor de juiste maatvoering (Duitse taal) en nadere informatie kijk op 

 of mail de ontwerper DL9AA

Voor details van de klapstoelantenne (pdf file)


2. De "Slappe  Arnold" antenne!

 

"SLAPPE ARNOLD" - Een eenvoudige antenne voor 2m of 6m


De antenne heeft een aantal opmerkelijke kenmerken:
Hij is goedkoop, eenvoudig te bouwen, en is bovenal makkelijk mee te nemen, zodat het een prima vakantieantenne is.
In feite is deze antenne een eindgevoede halve golf dipool. Hij wordt gemaakt door ▒ een halve golflengte coax voor de helft van de buitenmantel te ontdoen en het andere einde op een PCV-pijp tot een spoel te wikkelen.

Er wordt gebruik gemaakt van de eigenschap dat de afscherming van een coaxiale kabel, aan de binnenkant en de buitenkant verschillende hoogfrequent stromen kan voeren. Door deze eigenschap komt het voedingspunt halverwege de constructie te liggen. De stromen lopen vandaar door de gestripte kern naar het ene uiteinde, en langs de buitenkant van de mantel naar het andere einde. Op dat punt zorgt de spoel ervoor dat het HF aan de buitenkant niet verder kan.

Uiteraard is het ontwerp aan te passen voor andere banden. In het ARRL-handbook van 2000 staat een vergelijkbaar ontwerp voor de HF-banden. De antenne kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt, je schijnt hem zelfs ondersteboven te kunnen hangen. Op vakantie kun je hem bijvoorbeeld aan een gordijnrail hangen. Let er wel op dat geleiders in de directe omgeving de SWR kunnen be´nvloeden.

Het benodigde materiaal bestaat uit een stuk PVC-pijp, afvoerpijp of iets dergelijks, van 85 mm lengte en RG58 coax.
Voor 2 meter gebruiken we 3/4" pijp en voor de 6 meter pijp met een diameter van 2".

BAND
A (in mm)
B (in mm)
C (in mm)
WINDINGEN
2 m
420
510
65
12
6 m
1530
1300
65
11,75

Bron : Electron november 2003.


3. The "Mighty-Wide" antenne!

SIX METRE DIPOLE

Simple , easy to build , and excellent standing wave ratio across the whole six metre amateur band.


Every single loft mounted six metre antenna that I tried had one frustrating problem. Lack of bandwidth. The best performance I could get was a usable bandwidth of about one megahertz. using the ‘ double coaxial ‘ dipole arrangement. This is only half the bandspace available to United Kingdom amateurs , and left me with a choice of the morse section of the band OR the frequency modulated ( F.M. ) portion. Not both .


Not wanting to be restricted to one portion of the band only I continued searching for a suitable wideband antenna. An intriguing design was eventually found in the Amateur Radio Relay League Antenna Handbook.


I rescaled the antenna for use on the six metre band and also modified the tuning arrangement. The results were excellent so I have detailed them in this article. Anyone who wants to try six metres will find this a superb utility antenna. The antenna offers the benefit of folded dipole construction , which is a wider bandwith , plus the convenience of fifty ohm coaxial feed. Other positive points of the antenna are:



The difference between the mighty - wide six metre dipole and its nearest rival makes an interesting comparison. I have plotted the Standing Wave Ratio of the antenna and the coax dipole . The results are shown in FIGURE ONE.


mwide1.gif (5290 bytes)


Construction of the dipole is simple. My antenna is loft mounted so the constructional details given here can be considered for an indoor or portable version of the antenna. The whole dipole is made from ribbon cable of the three hundred ohm type . Details of the device are shown in FIGURE TWO.


mwide2.gif (5182 bytes)


After building the mighty wide dipole I mounted the device in the loft. I adjusted the trimmer capacitor for the best standing wave ratio with the transceiver tuned to a frequency of 51 . 00 Megahertz. I was delighted to find that after adjustment the S.W.R. ratio hardly varied across the whole of the United Kingdom six metre band allocation of 50 . 00 to 52 . 00 Mhz. tried the antenna in several positions . This included using an inverted V mounting. The trimmer capacitor did not need to be re - adjusted for any of the positions tried. All in all I have found it to be an extremely useful antenna . Extra detail in FIGURE THREE.


mwide3.gif (6148 bytes)

 


4. De "Deltaloop" antenne !

PE1MWB maakte onderstaande 50 Mhz deltaloop antenne.
6m Deltaloop

Deze deltaloop voor de 50MHz amateurband is gemakkelijk te maken, mee te nemen en op te hangen voor je portabel station. Uiteraard geen wonder antenne, maar net iets beter dan een spriet.
De polarisatie is vertikaal. De impedantie in het voedingspunt is zodanig dat een balun, simpel gemaakt uit een opgerold stuk 75 ohm coax, gemakkelijk aanpast op 50 ohm.
De mast is circa 2m hoog en wordt voorzien van slechts 1 tuidraad. De antenne zelf zorgt voor de overige afspanning. Daarom staat de onderkant van de antenne onder een hoek van circa 30 graden af van de mast.
Voor de hoeken van de antenne neem je twee kunststof ringen. En voor de aansluiting van de balun gebruik je een kunststof busje waar de twee draden nauw inpassen. Een druppeltje lijm zet de draden definitief vast. Zie de foto.

73 Jeroen, PE1MWB

Publicatie met goedkeuring van PE1MWB.

 

 

Bezoek de site van Jeroen PE1MWB met nog veel meer projecten.

 


5. Indoor Loop Antenna for 6m by : Colen Harlow, G8BTK.

Kijk eens bij


50 Mhz Vertical    


 

While every effort has been made to check this information for errors, I accept no responsiblity for any problems that may result from using this information

 = Terug naar Hamradio

 - Terug naar Algemene Index